Door gebruik te maken van de website, accepteer je gebruik van onze cookies.

In 7 stappen naar een Marketing Automation organisatie

Begin 2016 was er bij VakantieVeilingen (onderdeel van Emesa) nog geen sprake van Marketing Automation. De dagelijkse nieuwsbrief met veilingen werd handmatig gemaakt en verstuurd. Er was een lead generatie flow en een onboarding flow die elke nieuwe klant ontving. De Business Intelligence afdeling had veel goede losse analyses. Maar hier waren geen overkoepelende klantinzichten uit gehaald.

Klantinzichten bepalen en beschrijf deze in user stories

Als eerste is alle communicatie via de verschillende kanalen geïnventariseerd. Vervolgens is deze gekoppeld aan de customer journey. Hieruit bleek o.a. dat 90% van de klanten die geen veiling won vervolgens niets meer hoorden van VakantieVeilingen. Hier is toen een eerste user story geschreven voor een zogenaamde retargeting e-mail. Vervolgens is deze email ontworpen, gebouwd en getest, zie hieronder. Al snel bleek deze e-mail zeer succesvol.

Retargeting email - marketing automation voorbeeld van VakantieVeilingen
Als een klant een Veiling niet wist te winnen werd deze e-mail de volgende dag automatisch verstuurd met dezelfde veilingen of soortgelijke veilingen.Deze e-mail was zeer succesvol.
Ontwikkelen meerdere e-mail flows op basis van nieuwe klantinzichten

Uit aanvullend klantonderzoek kwamen nieuwe inzichten naar voren. Eén zo’n inzicht was dat klanten de voorkeur gaven aan veilingen bij hun in de buurt boven een gepersonaliseerde e-mail of korting e-mail. Dit inzicht is gebruikt in de e-mail flow voor klanten die wel bieden maar (nog) niet winnen. Hieronder een voorbeeld van de Bij jou in de buurt e-mail van Den Haag. Met de nieuwe inzichten zijn meerdere e-mail flows ontwikkeld voor elke fase van de customer journey.

Geautomatiseerde Bij jou in de buurt veilingen email
Op basis van je postcode werd bepaald welke Veilingen bij jou in de buurt waren. Dit was een automatisch proces waarbij deze dagelijks op basis van je voorkeuren werd verstuurd.
Resultaten waren zo goed dat het management meer ging investeren

Klanten zijn beter bediend in hun behoeften door meerdere geautomatiseerde en gepersonaliseerde campagnes. Daarnaast leverde de retargeting e-mail voor Vakantieveilingen in het eerste jaar meer dan 1 miljoen euro op. En de Bij jou in de Buurt e-mail had een 3 maal hogere conversies dan de dagelijkse nieuwsbrief. Het management van VakantieVeilingen zorgde vervolgens voor meer budget en resources om marketing automation verder te ontwikkelen.

Overige werkzaamheden

Michiel Poortman van POORTMAN MARKETING en Anneke Uiterweerd van XperienZ Marketing waren samen verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van Marketing Automation bij VakantieVeilingen. Daarnaast zijn zij bezig geweest met Customer Lifetime Value, Dashboards en het schrijven van een whitepaper over het introduceren van marketing automation in 7 stappen.

Gratis whitepaper: In 7 stappen naar een marketing automation organisatie

In deze whitepaper is beschreven welke 7 stappen je moet zetten om marketing automation te introduceren bij jouw organisatie. Bij elke stap staat ook hoe men bij VakantieVeilingen hiermee omging. En de voorbeelden van de verschillende campagnes zijn ook uitgewerkt.

4 / 9
WordPress Theme built by Shufflehound. Copyright 2020 - Poortman Marketing