Voor Bosch Siemens Huishoudapparaten (BSH) zijn 20.000 reviews geautomatiseerd verzameld. In het oriëntatieproces voor huishoudelijke- en keukenapparatuur zijn reviews voor ongeveer 60% van de consumenten een belangrijk startpunt.  Voor de merken Bosch, Siemens en NEFF is het daarom essentieel om met genoeg goede reviews aanwezig te zijn op vergelijkingssites, retail websites en de eigen merkwebsites. Om dit op grote schaal mogelijk te maken is het verzamelen en tonen van reviews op al deze websites geautomatiseerd. Dit proces start als er een registratie plaatsvindt van een product, garantie of cash back door een klant. Vervolgens ontvangt de klant een bericht om een review achter te laten met de kans om een prijs te winnen. De klant kan dan een review achterlaten op 1 van de merkwebsite of op vergelijkingssite Kieskeurig. Deze reviews worden via contentsyndicatie uitgewisseld met andere aangesloten retailers zodat er meer reviews en een betere verdeling van reviews per categorie plaatsvindt. De kwaliteit en kwantiteit van de reviews is hoog en wordt actief bijgehouden door monitoring en rapportages die intern worden gedeeld. Ook zijn er review kennissessie gehouden om collega’s van sales, marketing, branding en klantenservice op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen van reviews. Daarnaast heeft er een uitgebreide selectie plaatsgevonden voor een leverancier van testpanels om op grotere schaal reviews te verzamelen. Hiervoor wordt eind 2017 een pilot gehouden.

De resultaten van deze reviewactiviteiten waren dat er in 1 jaar tijd 20.000 hoogwaardige reviews zijn verzameld en dat Bosch Siemens producten veelvuldig Best Reviewed worden bij Kieskeurig. Ook is bij BSH intern de bewustwording van het belang van review toegenomen en gaan ze voor bepaalde productgroepen met testpanels een pilot uitvoeren.

Michiel Poortman van POORTMAN MARKETING was in de rol van CRM en reviewmanager verantwoordelijk voor bovenstaande reviewactiviteiten. Ook was hij verantwoordelijk voor de CRM activiteiten van BSH zoals geautomatiseerde productjourneys, Myaccount aanpassingen en het ondersteunen van campagnes met CRM activiteiten.