Door gebruik te maken van de website, accepteer je gebruik van onze cookies.

Door online marketing 25 procent groei in ex-studentencampagnes NS

Als een student klaar is met studeren moet zijn ov-studentenkaart worden ingeleverd. Eind 2012 waren de meest studenten ontevreden met het reizen met de trein. Dit uitte zich o.a. in een NPS* van -80. De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen graag ex-studenten behouden als klant en hebben daarvoor het ex-studenten aanbod ontwikkeld. Dit is een gratis dal voordeel abonnement wat anders € 50,- kost. Van het ex-studenten aanbod was de NPS +40, hier waren ex-studenten zeer positief over! Maar de bekendheid van dit aanbod lag onder de 50% dus dit moest worden verbeterd om verdere groei te realiseren. Hiervoor zijn toen verschillende online marketing middelen voor ingezet.

*NPS= Net Promotor Score. Dit is een alternatieve manier om klanttevredenheid te meten. De totaalscore is tussen -100 (zeer slecht) en +100 (zeer goed). De klant geeft een score van 0 t/m 10 op de vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of collega?” Met de scores van alle klanten wordt de totaalscore berekend.

In 2013 is de online bekendheid vergroot en het bestelproces verbeterd

Omdat het bestelproces van een Dal Voordeel abonnement te ingewikkeld was heb ik dit laten verbeteren. Omdat studenten voorop lopen met digitale ontwikkelingen is in de nieuwe campagne ook online marketing opgenomen. Dit waren banners voor de homepage van NS.nl, banners voor de NS reisplanner, Spotify en Facebook advertising, online banners en Google Adwords. Ook is er een Facebookgame ontwikkeld. Deze game zorgde voor 18.595 nieuwe Facebook fans, een stijging van 50%. In 2013 hebben we verschillende online marketing middelen getest om te bepalen wat wel en niet goed werkte.

Facebook campagne Blijf in de trein voor ex-studenten - visual 1Facebook campagne Blijf in de trein voor ex-studenten - visual 2

In 2014 is na klantonderzoek een campagne ontwikkeld die viral ging

Er is eerst een kwalitatief klantonderzoek gehouden onder (ex-)studenten. Hierdoor kregen we inzicht in wat er wel en niet goed ging in de communicatie. Vervolgens is de boodschap hierop aangepast. Toen is een coole video gemaakt waarin ex-student Teun na zijn studie langs 400 stations ging reizen. Onderstaande video is geplaatst op het NS YouTube kanaal en verschillende videoplatforms voor jongeren zoals Dumpert.nl, Froot.nl en NSMBL.nl. De video werd vervolgens opgepikt en getoond in Hart van Nederland en het NOS Journaal. Daarna ging deze viral op meer dan 100 websites. Dit zorgde voor een nog hogere bekendheid. Om de bekendheid nog verder te verbeteren zijn toen in alle treinen posters geplaatst van deze campagne.

Resultaten online marketing waren zeer goed

In 2013 en 2014 zijn ruim 100.000 ex-studenten abonnementen afgenomen met totaal opbrengsten van ongeveer 83 miljoen euro in een reisperiode van 3 jaar. Dit was een groei van 25% t.o.v. de jaren ervoor. De bekendheid van het ex-studentenaanbod is gestegen van onder de 50% eind 2012 naar 72% eind 2014. Ook de klanttevredenheid van het aanbod is gestegen van een 7,0 in 2012 naar een 7,7 eind 2014.

Overige werkzaamheden

Michiel Poortman was in de rol van Marketeer studenten en ex-studenten verantwoordelijk voor bovenstaande campagnes. Daarnaast heeft hij een Visie 2015-2020 ontwikkeld voor de studenten en ex-studenten doelgroep.  En hij was lid van de projectgroep voor het nieuwe loyaliteitsprogramma NS extra.

 

2 / 9
WordPress Theme built by Shufflehound. Copyright 2020 - Poortman Marketing