Door online marketing 25 procent groei in ex-studentencampagnes NS
Als een student klaar is met studeren moet zijn ov-studentenkaart worden ingeleverd. Eind 2012 waren de meest studenten ontevreden met het reizen met de trein. Dit uitte zich o.a. in een NPS* van -80. De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen graag ex-studenten behouden als klant en hebben daarvoor het ex-studenten aanbod ontwikkeld. Dit is een gratis dal voordeel abonnement wat anders € 50,- kost. Van het ex-studenten aanbod was de NPS +40, hier waren ex-studenten zeer positief over! Maar de bekendheid van dit aanbod lag onder de 50% dus dit moest worden verbeterd om verdere groei te realiseren. Hiervoor zijn toen verschillende online marketing middelen voor ingezet.
*NPS= Net Promotor Score. Dit is een alternatieve manier om klanttevredenheid te meten. De totaalscore is tussen -100 (zeer slecht) en +100 (zeer goed). De klant geeft een score van 0 t/m 10 op de vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of collega?” Met de scores van alle klanten wordt de totaalscore berekend.
In 2013 is de online bekendheid vergroot en het bestelproces verbeterd
Omdat het bestelproces van een Dal Voordeel abonnement te ingewikkeld was heb ik dit laten verbeteren. Omdat studenten voorop lopen met digitale ontwikkelingen is in de nieuwe campagne ook online marketing opgenomen. Dit waren banners voor de homepage van NS.nl, banners voor de NS reisplanner, Spotify en Facebook advertising, online banners en Google Adwords. Ook is er een Facebookgame ontwikkeld. Deze game zorgde voor 18.595 nieuwe Facebook fans, een stijging van 50%. In 2013 hebben we verschillende online marketing middelen getest om te bepalen wat wel en niet goed werkte.
In 2014 is na klantonderzoek een campagne ontwikkeld die viral ging
Er is eerst een kwalitatief klantonderzoek gehouden onder (ex-)studenten. Hierdoor kregen we inzicht in wat er wel en niet goed ging in de communicatie. Vervolgens is de boodschap hierop aangepast. Toen is een coole video gemaakt waarin ex-student Teun na zijn studie langs 400 stations ging reizen. Onderstaande video is geplaatst op het NS YouTube kanaal en verschillende videoplatforms voor jongeren zoals Dumpert.nl, Froot.nl en NSMBL.nl. De video werd vervolgens opgepikt en getoond in Hart van Nederland en het NOS Journaal. Daarna ging deze viral op meer dan 100 websites. Dit zorgde voor een nog hogere bekendheid. Om de bekendheid nog verder te verbeteren zijn toen in alle treinen posters geplaatst van deze campagne.
Resultaten online marketing waren zeer goed
In 2013 en 2014 zijn ruim 100.000 ex-studenten abonnementen afgenomen met totaal opbrengsten van ongeveer 83 miljoen euro in een reisperiode van 3 jaar. Dit was een groei van 25% t.o.v. de jaren ervoor. De bekendheid van het ex-studentenaanbod is gestegen van onder de 50% eind 2012 naar 72% eind 2014. Ook de klanttevredenheid van het aanbod is gestegen van een 7,0 in 2012 naar een 7,7 eind 2014.
Overige werkzaamheden
Michiel Poortman was in de rol van Marketeer studenten en ex-studenten verantwoordelijk voor bovenstaande campagnes. Daarnaast heeft hij een Visie 2015-2020 ontwikkeld voor de studenten en ex-studenten doelgroep. En hij was lid van de projectgroep voor het nieuwe loyaliteitsprogramma NS extra.
Content marketing helpt Vereniging aan nieuwe klanten
Door middel van content marketing wilde Vereniging Eigen Huis het marktaandeel bij de starters op de huizenmarkt laten toenemen (Generatie Y). Hiervoor is in het laatste kwartaal van 2015 een online content platform opgezet. Daarnaast is een TV en online campagne binnen 3 maanden gerealiseerd….
Product journey vergroot loyaliteit
Om de loyaliteit te vergroten van klanten had Bosch Siemens Huishoudapparaten (BSH) 5 product journeys ontwikkeld en gebouwd. Dit waren product journeys voor hoogwaardige producten als wasmachines, ovens en een espressoapparaat. Een product journey bestaat uit 15 tot 20 e-mails met daarin relevant informatie van…
Door online marketing 25 procent groei in ex-studentencampagnes NS
Als een student klaar is met studeren moet zijn ov-studentenkaart worden ingeleverd. Eind 2012 waren de meest studenten ontevreden met het reizen met de trein. Dit uitte zich o.a. in een NPS* van -80. De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen graag ex-studenten behouden als klant en…